Op deze pagina:


Krantenberichten hoge bloeddruk

Verwante onderwerpen:

Meer hoge bloeddruk en gezondheid

Google


Vrouwen met hoge bloeddruk lopen drie keer meer kans op diabetes

10 oktober 2007 Boston - Vrouwen met een hoge bloeddruk lopen volgens een Amerikaanse studie drie keer zoveel risico op diabetes type 2. Dat staat woensdag in het vakblad European Heart Journal.

Onderzoekers van de Harvard-universiteit in Boston stelden bij een onderzoek van 38.000 verpleegsters gedurende tien jaar vast dat er een verband is tussen hoge bloeddruk en suikerziekte, vooral bij het ouder worden.

Het team van David Cohen zegt dat het de invloed van verhoogde bloeddruk heeft proberen te bepalen los van andere risicofactoren, zoals leeftijd, gewicht, erfelijkheid, roken, alcoholconsumptie en een gebrek aan beweging.


Ook kleuters kampen al met hoge bloeddruk

6 september 2007 - Het ziet er naar uit dat kinderartsen voortaan ook de bloeddruk moeten gaan meten van hun jongste patiëntjes. De Sunday Times meldt dat kleuters van vier jaar in hun dagelijks voedsel al zoveel zout binnenkrijgen dat ze lijden aan te hoge bloeddruk. Dat blijkt uit onderzoek waarvan de resultaten werden gepubliceerd in The Journal of Hypertension.

Aan die vaststelling werd een oproep aan ouders gekoppeld om hun kinderen minder zout te doen eten en zo te voorkomen dat ze als jongvolwassenen zullen worden getroffen door hartkwalen of beroertes. Volgens de studie gaat de bloeddruk van een kind namelijk al omhoog met elke extra gram zout. En als dat leidt tot werkelijke hoge bloeddruk, loopt dat probleem onvermijdelijk door tot in de volwassenheid.

De Britse vorsers onderzochten 2.127 jongeren, van wie er 1.658 nauwkeurig en dagelijks vermeldden welk (zouthoudend) voedsel ze gegeten hadden. Daarop werd hun bloeddruk gemeten en daaruit bleek dat met elke gram zout de "systolische bloeddruk" toenam omdat het kwikgehalte met 0,44 millimeter was gestegen.

Volgens onderzoeksleider professor Malcolm Law van het Wolfson Instituut voor Preventieve Geneeskunde onderstrepen deze bevindingen de noodzaak om het zoutgebruik drastisch te beperken, niet alleen bij volwassenen maar ook bij de allerjongsten.


Mensen kunnen thuis bloed afnemen

3 september 2007 HILVERSUM - Nederlanders hoeven voor een bloedafname eind dit jaar niet meer naar een speciale afnamepost of laboratorium.

Zij kunnen met een methode die het bedrijf Demecal heeft ontwikkeld, uit één druppel bloed plasma filteren en dat per post naar een laboratorium sturen. Zij krijgen de uitslag per post, e-mail of de arts.

Volgens Demecal zijn de resultaten van de test even betrouwbaar als bloedonderzoek dat geheel in een laboratorium van een ziekenhuis wordt uitgevoerd.

Dat zou zijn gebleken uit wetenschappelijk onderzoek van het medisch-diagnostisch laboratorium Medial, dat eind april tijdens een congres voor internisten en cardiologen in Barcelona is gepresenteerd.


Hoge bloeddruk bij zwangerschap geeft verkalking

9 juli 2007 UTRECHT - Vrouwen die tijdens hun zwangerschap een hoge bloeddruk hebben, lopen op latere leeftijd een groter risico op verkalking van de kransslagaderen.

Dat blijkt uit onderzoek van Siamak Sabour van het Universitair Medisch Centrum in Utrecht die donderdag 12 juli promoveert aan de Universiteit Utrecht.

Volgens Sabour hebben de vrouwen later 57 procent meer kans op verkalking van de kransslagaderen. De promovendus vindt dat huisartsen de groep vrouwen na hun zwangerschap strenger in de gaten moet houden.


Pure chocolade helpt tegen hoge bloeddruk

4 juli 2007 WASHINGTON - Twee blokjes pure chocolade per dag zorgen voor een lagere bloeddruk zonder dat je er dikker van wordt. Dit blijkt uit een Duits onderzoek dat dinsdag in de Verenigde Staten werd gepubliceerd.

Eerdere onderzoeken toonden al aan dat de consumptie van cacao de bloeddruk kan doen dalen, maar wetenschappers maakten zich zorgen dat de toegevoegde suiker, vet en calorieën van chocolade de positieve effecten van cacao teniet zouden doen.

De medische wetenschap was nog niet bekend met de effecten van kleine hoeveelheden pure chocolade. Dit zei de belangrijkste auteur van het onderzoek.

Het volledige onderzoek staat vermeld in het Journal of The American Medical Association.


Hoge bloeddruk komt uit de hersenen

15 april 2007 LONDEN - De hersenen en niet het hart vormen de boosdoener die hoge bloeddruk veroorzaakt. Dit stellen wetenschappers in een zondag in Engeland gepubliceerd onderzoeksrapport.

Professor Julian Paton van de universiteit van Bristol hoopt dat de nieuwe kijk op hoge bloeddruk leidt tot betere behandelingsmogelijkheden.

Hartkwalen
Hypertensie of verhoogde bloeddruk kan onder meer leiden tot hartkwalen en beroertes. Hoge bloeddruk wordt eerder veroorzaakt door ontstekingen in de bloedvaten in de hersenen dan in het hart, volgens de Britse onderzoekers.

Ze stellen dat een proteïne met witte bloedcellen in de hersenen benoemd als JAM-1 de veroorzaker is van een ontsteking die de bloedstroom belemmert. Dat leidt tot zuurstofschaarste in de hersenen. Deze vaststelling moet leiden tot een nieuwe benadering van de kwaal en mogelijk meer doelmatige geneeswijzen.