Op deze pagina:
Krantenberichten groene thee
Asperges, Azijn, Gember, Groene thee, Groenten, Knoflook, Koolhydraten, Mediteranne voeding,
Mineralen, Olijfolie, Vetten, Vitaminen, Vis, Water, Wijn, Zuur en basen
Thee voorkomt diabetes
25-03-2008 Het drinken van veel groene thee kan helpen om diabetes, type 2, te voorkomen. Volgens wetenschappers van de Universiteit van Dundee kunnen sommige stoffen werken als vervanging van insuline.
De Schotse onderzoekers waarschuwen dat het onderzoek pas net is begonnen en dat diabetespatiënten nu niet tientallen liters per dag moeten gaan drinken in de hoop van hun ziekte verlost te zijn. Ze moeten vooral hun medicijnen blijven slikken.
In januari bleek ook al uit onderzoek dat het drinken van thee de kans op beroertes en hartkwalen verkleint.
Volgens cardiologen van het Berlijnse universitair medisch centrum Charité vergroten antioxidanten, zogeheten catechines, in de thee de flexibiliteit van de bloedvaten.
Mensen moeten echter geen melk bij de thee gooien, want de proteïnes die in melk zitten zorgen dat het catechinegehalte van de thee afneemt.
Het nuttigen van thee zou ook de kans op kanker verkleinen.
Groene thee helpt zieke arts weer op de been
18-03-2008 De 79-jarige Duitse hematoloog dr. Werner Hunstein is door het drinken van groene thee opmerkelijk genezen van een akelige ziekte: systemische amyloïdose; een onbekende aandoening waarbij eiwitstapeling plaatsheeft in de bloedvaten en organen. Het verschijnsel is niet zeldzaam. Het speelt waarschijnlijk ook een rol bij de ziekte van Alzheimer, Huntington, Parkinson en bepaalde vormen van leukemie.
De Duitse specialist krijgt chemokuren, maar die helpen nauwelijks. Hij vermagert, slaapt slecht en verzwakt, aldus dr. Gert Schuitemaker die het geval beschrijft in het jongste nummer van blad Uitzicht van de Moermanvereniging voor natuurlijke kankerbestrijding.
Van twee oud-collega’s krijgt Hunstein de tip groene thee te drinken. Zij woonden een congres bij waar prof. Erich Wanker, verbonden aan het Max Planck Instituut voor moleculaire genetica in Berlijn meldde dat hij in zijn lab gunstige resultaten zag van epigallocathechin-3-gallate (EGCG) op amyloïdafzettingen, een stof uit groene thee.
Hunstein besluit het te proberen. Dagelijks drinkt hij 1,5 tot 2 liter groene thee van biologische Darjeeling. Al na enkele weken knapt hij zienderogen op en kan weer wandelen. Zijn nierfunctie verbetert. In het toonaangevende tijdschrift Blood beschrijft hij voor vakgenoten zijn opmerkelijke herstel.
Prof. Wanker is van mening dat ophoping van amyloïd bij andere ernstige aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer, Huntington en Parkinson ook een rol speelt. Preventief kan groene thee volgens hem een belangrijke functie hebben, die zeer waarschijnlijk te maken heeft met EGCG dat een sterk antioxidatieve werking heeft.
Om de opname in de darm te bevorderen, adviseert hij de thee te drinken met een klein beetje citroensap. Dit kan het beste na het trekken van de thee en verwijdering van het theezakje worden toegevoegd.
1 op de 3 Nederlanders neemt eigen thee mee naar het werk
27 feb 2008 AMSTERDAM - Thee op het werk als opkikker van de dag en als bij dorstlesser bij een roddelmoment. Meer dan 50 procent van werkend Nederland vindt variatie in thee op het werk belangrijk.
Toch voorziet niet iedere werkgever haar werknemers hier voldoende in, want ruim 1 op de 3 werkende Nederlanders neemt de eigen thee mee naar het werk. Zij missen dan vooral vruchtenthee, Rooibos thee en seizoensthee. Dit blijkt uit onderzoek door Motivaction in opdracht van Pickwick.
Sterrrenmunt bij verliefdheid
Daarnaast is onderzocht welke theevarianten de Nederlander drinkt tijdens typische momenten op het werk. Zo blijkt dat 1 op de 5 Nederlanders tijdens het wegwerken van de dagelijkse volle mailbox het liefst Groene thee drinkt en dat Earl Grey bij uitstek de vergaderthee is. Voor het roddelmoment met collega's en om de stemming te verbeteren wordt de Rooibos thee uit de kast getrokken.
Opvallend is het dat vrouwen die verliefd zijn op een collega Sterrenmunt drinken, verliefde mannen kiezen voor Earl Grey thee.
Verder blijkt dat:
- 62% van Nederland heeft nog steeds een officieel gezamenlijk koffie- / theemoment op het werk.
- et het huidige aanbod op het werk wordt het meest Earl Grey en Rooibos thee gedronken. Seizoensthee, vruchtenthee en Groene thee wordt het meest gemist door de werkende Nederlander in het huidige aanbod op het werk.
- Leraren missen met name vruchtenthee op het werk en werknemers in de gezondheidszorg Rooibos thee.
- Thee wordt op het werk met name gedronken als opkikker in de middag (64%) en bij het roddelmoment met collega's (56%).
Groene thee remt uitzaaiing prostaatkanker
19 december 2007 - Regelmatig groene thee drinken remt de ontwikkeling van prostaatkanker. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Japanse ministerie van Gezondheid.
Het onderzoek volgde twaalf jaar lang een groep van 50.000 mannen van 40 tot 69 jaar oud, verspreid over Japan. De mannen die minder dan een kop groene thee per dag dronken, hadden meer last van uitgezaaide prostaatkanker. De studie wijst uit dat wie meer dan vijf kopjes groene thee per dag drinkt, minder kans op deze vorm van kanker heeft (een risico van 0,52 tegen een risico van 1 voor wie minder dan een kopje per dag drinkt).
Op de ontwikkeling van kanker in de prostaat zelf heeft de consumptie van groene thee geen effect, zo blijkt uit de studie. Het gaat enkel om de uitzaaiingen. De hypothese van de onderzoekers is dat catechine, een bestanddeel van groene thee, de ontwikkeling van prostaatkanker elders in het organisme remt.
13 september 2006 Het regelmatig drinken van groene thee kan het risico op dodelijke ziekten flink verlagen, zo hebben Japanse wetenschappers ontdekt. Ook eerdere onderzoeken deden al melding van gezonde effecten van het groene drankje.
Groene thee kan bescherming bieden tegen hele trits aan ziekten, variërend van vervelende kwaaltjes tot dodelijke aandoeningen. Japanse wetenschappers concluderen dat na een studie onder meer dan 40.000 mensen van 40 tot 79 jaar oud. Zo bleek het risico op fatale hart- en vaatziekten met ruim een kwart te zijn verlaagd bij mensen die deze thee dronken, meldt de BBC.
Groene thee
Groene thee is van oorsprong onderdeel van het Japanse dieet, dat erom bekend staat dat het veel gezonder is dan wat westerse mensen dagelijks tot zich nemen. Als we water buiten beschouwing laten, is thee de meestgedronken drank ter wereld. Jaarlijks wordt er die miljard kilogram van geproduceerd.
Met name de groene variant biedt veel positieve gezondheidseffecten, zo is uit diverse wetenschappelijke onderzoeken en laboratoriumproeven met dieren gebleken.
Voor de nieuwste studie keken de Japanse wetenschappers naar inwoners van de Noordoostelijke regio van Japan. Tachtig procent van deze mensen drinkt regelmatig groene thee, en meer dan de helft van de proefpersonen neemt zelfs drie koppen per dag tot zich.
Elf jaar lang werden de mensen gevolgd, waarbij de onderzoekers speciaal keken naar hoeveel mensen er overleden en wat de doodsoorzaak was.
Verschillen Er bleken flinke verschillen te zitten tussen de mensen die minder dan één kop groene thee per dag namen en mensen die er dagelijks minstens vijf dronken. De laatstgenoemde groep had zestien procent minder kans om te sterven door welke oorzaak dan ook. In de zeven jaren na het onderzoek liepen zij ook nog eens 26 procent minder risico op hart- en vaatziekten. Bij vrouwen bleken de voordelen groter te zijn dan bij mannen.
Er is wel een grote maar. De wetenschappers betwijfelen namelijk of de helende werking van thee voor westerse mensen net zo hard geldt als voor Japanners. Het westerse diëet bevat namelijk veel onverzadigde vetten die het gezonde effect van groene thee waarschijnlijk weer teniet doen. Bovendien zijn er in deze contreien niet veel mensen die vijf koppen groene thee op een dag drinken.
Maar feit blijft dat groene thee veel voordelen biedt. We zetten ze voor je op een rij.
Voordelen van groene thee Groene thee biedt bescherming tegen hart- en vaatziekten.
Een half kopje groene of donkere Chinese thee per dag verlaagt de kans op een hoge bloeddruk met maar liefst 50 procent.
Ook zou thee tegen bepaalde kankervormen (o.a. darmkanker, eierstokkanker) kunnen beschermen, maar dat is nog niet wetenschappelijk vast komen te staan. Groene thee kan helpen met afvallen.
Een bepaald bestanddeel remt de opname van voedsel in de darmen en bevordert de verbranding van vet.
Thee kan vermoedelijk ook het geheugen flink stimuleren. Vooral Alzheimerpatiënten zouden hier mogelijk bij gebaat kunnen zijn.
Ook zwarte (donkere) thee bezit veel van deze gezonde eigenschappen, maar die blijven volgens wetenschappers maar een dag werkzaam. Thee bevat minder cafeïne dan koffie, waardoor je geleidelijk meer energie krijgt in plaats van met pieken en dalen zoals bij koffie.
Nadelen van (groene) thee Het bestanddeel cafeïne kan rusteloosheid en slaapstoornissen veroorzaken, maar in veel mindere mate dan koffie. Thee kan de opname van ijzer uit andere voedingsmiddelen verhinderen.
Mensen met bloedarmoede wordt daarom ook afgeraden om thee tijdens de maaltijd te drinken.