Op deze pagina:
Wat is groene thee?
Het geheim van groene thee
De kracht van groene thee
Hoe groene thee tot zich te nemen?
Contra-indicaties gebruik groene thee
Groene thee en gezondheid
Asperges, Azijn, Gember, Groene thee, Groenten, Knoflook, Koolhydraten, Mediteranne voeding,
Mineralen, Olijfolie, Vetten, Vitaminen, Vis, Water, Wijn, Zuur en basen
Infusie is de meest natuurlijke manier, bij elke maaltijd kan je dus meerdere koppen thee drinken. Voor de bereiding neemt men een koffielepel thee per persoon: kokend water over de thee gieten en 3 tot 5 minuten laten trekken.
Om het stimulerend effect te verminderen (bijvoorbeeld in de avonduren), de thee langer laten trekken. Een andere mogelijkheid zijn capsules met extracten van groene thee die bij elke maaltijd ingenomen kunnen worden. Kies voor kwaliteitsthee, d.w.z. hele of gebroken theebladeren (geen builtjes/zakjes).
Denk eraan dat u vanaf twee uur voor het slapengaan geen groene thee meer drinkt. Geen groene thee gebruiken tijdens de zwangerschap of wanneer u borstvoeding geeft; groene thee is niet geschikt voor babys of jonge kinderen.
- Groene thee staat in de traditionele Chinese kruidengeneeskunde hoog aangeschreven. Uit epidemiologisch onderzoek komt naar voren dat onder Aziaten die veel catechinen (een bestanddeel van groene thee) binnenkrijgen, minder kanker voorkomt.
- Uit Taiwanees onderzoek blijkt dat het drinken van vier mokken groene thee (600 milliliter) per dag de kans op hoge bloeddruk met 46 procent verlaagt.
- Italiaans onderzoek heeft andere kwaliteiten van groene thee ontdekt. Groene thee zou het ontstaan van een kwaadaardige tumor voorkomen bij mannen met een voorstadium van prostaatkanker.
- Het drinken van groene thee zou kunnen helpen bij afvallen. Onderzoekers hebben ontdekt dat een substantie die in het drankje voorkomt de toename van lichaamsvet bij muizen vermindert. Dat heeft het Duitse Instituut voor Voedingsonderzoek (DIfE) in Potsdam bekengemaakt. Groene thee bevat grote hoeveelheden polyphenolen, waartoe ook EGCG behoort. Aan deze stoffen worden wel vaker gezondheidsbevorderende eigenschappen toegeschreven. Zo zouden ze goed zijn voor bloeddruk en cholesterolspiegel, en zelfs beschermen tegen kanker.
- Dat groene thee gezond is, staat al een tijd vast. Het was nooit helemaal duidelijk welke bestand-delen daarvoor verantwoordelijk zijn. Japans onderzoek wijst in de richting van de stof EGCG (epigallocatechine-gallaat.) Toevoeging aan menselijke longkankercellen van een hoeveelheid EGCG die overeenkomt met het drinken van twee tot drie koppen groene thee, stopte de groei van de tumorcellen.
Meer over preventie, voeding en gezondheid