Op deze pagina:
Wat is groene thee?
Het geheim van groene thee
De kracht van groene thee
Hoe groene thee tot zich te nemen?
Contra-indicaties gebruik groene thee
Groene thee en gezondheid
Groene thee en longkanker
Krantenberichten groene thee
Infusie is de meest natuurlijke manier, bij elke maaltijd kan je dus meerdere koppen thee drinken. Voor de bereiding neemt men een koffielepel thee per persoon: kokend water over de thee gieten en 3 tot 5 minuten laten trekken.
Om het stimulerend effect te verminderen (bijvoorbeeld in de avonduren), de thee langer laten trekken. Een andere mogelijkheid zijn capsules met extracten van groene thee die bij elke maaltijd ingenomen kunnen worden. Kies voor kwaliteitsthee, d.w.z. hele of gebroken theebladeren (geen builtjes/zakjes).
Denk eraan dat u vanaf twee uur voor het slapengaan geen groene thee meer drinkt. Geen groene thee gebruiken tijdens de zwangerschap of wanneer u borstvoeding geeft; groene thee is niet geschikt voor babys of jonge kinderen.
- Groene thee staat in de traditionele Chinese kruidengeneeskunde hoog aangeschreven. Uit epidemiologisch onderzoek komt naar voren dat onder Aziaten die veel catechinen (een bestanddeel van groene thee) binnenkrijgen, minder kanker voorkomt.
- Uit Taiwanees onderzoek blijkt dat het drinken van vier mokken groene thee (600 milliliter) per dag de kans op hoge bloeddruk met 46 procent verlaagt.
- Een studie aan de universiteit van Queensland toont aan dat een bepaald merk groene thee je bloeddruk verlaagt en je lichaam helpt suiker te verwerken, waardoor je gaat afvallen. Het gaat over een mengeling van groene thee, pepermunt, druivenpitten en extract van olijfbladeren. De onderzoekers denken dat groene thee zo gezond is omdat het ervoor zorgt dat je vetcellen niet nog meer vet aantrekken, waardoor ze ook niet groter kunnen worden.
Verder schijnt groene thee het hongergevoel te verminderen en je zin in eten weg te nemen, je cholesterol te verlagen en het risico op sommige kankers te beperken.
- Italiaans onderzoek heeft andere kwaliteiten van groene thee ontdekt. Groene thee zou het ontstaan van een kwaadaardige tumor voorkomen bij mannen met een voorstadium van prostaatkanker.
- Het drinken van groene thee zou kunnen helpen bij afvallen. Onderzoekers hebben ontdekt dat een substantie die in het drankje voorkomt de toename van lichaamsvet bij muizen vermindert. Dat heeft het Duitse Instituut voor Voedingsonderzoek (DIfE) in Potsdam bekengemaakt. Groene thee bevat grote hoeveelheden polyphenolen, waartoe ook EGCG behoort. Aan deze stoffen worden wel vaker gezondheidsbevorderende eigenschappen toegeschreven. Zo zouden ze goed zijn voor bloeddruk en cholesterolspiegel, en zelfs beschermen tegen kanker.
- Dat groene thee gezond is, staat al een tijd vast. Het was nooit helemaal duidelijk welke bestand-delen daarvoor verantwoordelijk zijn. Japans onderzoek wijst in de richting van de stof EGCG (epigallocatechine-gallaat.) Toevoeging aan menselijke longkankercellen van een hoeveelheid EGCG die overeenkomt met het drinken van twee tot drie koppen groene thee, stopte de groei van de tumorcellen.
- Drink groene thee. Uit onderzoek van het Duitse Instituut voor Voedingsonderzoek in Potsdam is gebleken dat groene thee zou kunnen helpen bij het afvallen. Het zorgt er niet voor dat je minder trek krijgt, maar het remt wel de opname van voedsel in de darmen, en bevordert de verbranding van vet. Het instituut deed een test met muizen waarbij de muizen een vetrijk dieet kregen, aangevuld met groene thee. Na 29 dagen waren ze minder zwaar dan hun mede muizen die het 'dieet' zonder de thee volgden. Eerder is ook al gebleken dat groene thee stoffen bevat die het cholesterolgehalte verlagen, het verbranden van vetten verbetert en ook nog kankerremmende en antibacteriële stoffen bevat. Aan de groene thee dus!
- Uit onderzoek van Griekse wetenschappers, gepubliceerd in het European Journal of Cardiovascular Prevention and Rehabilitation laat zien dat groene thee niet alleen goed is voor de bloedvaten, maar ook de bloedtoevoer verbetert.
De Griekse wetenschappers geloven dat groene thee nog beter werkt, omdat er meer flavonolen in zitten. Flavonolen verlagen de bloeddruk en verkleinen de kans op hart- en vaatziekten. Dezelfde flavonolen komen ook voor in rode wijn, cacao, tomaten en grapefruits, die ook al in verband zijn gebracht met verbeteringen in de bloedsomloop. - Wetenschappers hebben ontdekt dat mannen en vrouwen van 70 jaar die dagelijks meer dan vier kopjes groene thee drinken 44 procent minder kans hebben op symptomen van een depressie. 34 procent van de mannen en 39 procent van de vrouwen vertoonden kenmerken van deze psychologische problemen.
Wetenschappers uit Taiwan hebben ontdekt dat het drinken van één kopje groene thee per dag de kans op longkanker verkleint.
Bij het onderzoek waren 170 personen met longkanker en 340 gezonde proefpersonen betrokken. De wetenschappers vroegen de proefpersonen naar hun rokersgewoontes, eetgewoontes (aten ze veel groente en fruit) en medische familiegeschiedenis. Ook werd er gekeken of ze bepaalde genen hadden die worden geassocieerd met longkanker.
Uit het onderzoek bleek dat rokers en niet-rokers die iedere dag groene thee dronken vijf keer minder kans hadden op het krijgen van longkanker dan mensen die dat niet doen. En rokers die iedere dag groene thee nemen, hebben zelfs bijna dertien keer minder kans dan rokers die het warme drankje niet drinken
Meer over preventie, voeding en gezondheid
Rooibosthee is een gezonde kruidenthee afkomstig uit Zuid-Afrika.
Rooibosthee zit vol vitaminen en mineralen en wat plantaardige eiwitten
Rooibosthee is vrij neutraal van smaak met een aangenaam aroma en wordt nooit bitter,
Meer over rooibosthee gezondheid
Hibiscus thee