Op deze pagina:
Gezondheid: Zo gezond als een vis
Welke vis eten we?
Bereiding van vis
Gezondheid: eiwitten in vis
Gezondheid: vetten in vis
Gezondheid: cholesterol in vis
Gezondheid: koolhydraten in vis
Gezondheid: mineralen in vis
Gezondheid: selenium in vis
Gezondheid: jodium in vis
Gezondheid: vitaminen in vis
Gezondheid: Omega-3-vetzuren
Twijfels over gezonde vette vis
Verwante onderwerpen:
24 maart 2006 LONDEN - Al zeker twintig jaar vertellen artsen dat het eten van vette vis gezond is, goed voor hart en bloedvaten. Maar uit nieuw uitgebreid wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat deze adviezen wellicht weinig waarde hadden. Na het vergelijken van 89 studies over gezonde vetten in vis (omega 3) is geen enkel bewijs gevonden voor de vermeende positieve effecten op de gezondheid.
Dat berichtte de Britse krant The Independent vrijdag op basis van onderzoek van de universiteit van East Anglia en acht andere instituten. De twijfels van de wetenschappers zijn zo groot dat het verhaal over de "gezonde vette vis" wel eens een mythe kan blijken te zijn, aldus het dagblad.
Nader onderzoek
De Britse hartstichting reageerde als door wesp gestoken, ze riep direct op nader onderzoek te doen. De brancheorganisatie van verkopers van visolie-producten zei dat mensen verschillend kunnen reageren op de consumptie van visvetten en dat er wel degelijk voordelen zijn. Ook deze club vindt dat er opnieuw studie nodig is.
De onderzoekers sluiten overigens helemaal niet uit dat visolie goede effecten kan hebben op de gezondheid. Ze willen ook niet dat mensen nu geadviseerd wordt niet langer meer extra vette vis te eten. De vorsers vinden wel dat er redenen om de grote voordelen voor de gezondheid kritisch te bekijken en om blijvend nader onderzoek te doen. Dat is onder meer ook nodig naar het voorkomen van schadelijke hoeveelheden kwik in vissen en het extra nuttigen van vette vis.
Vaak vis eten niet gezond
5 oktober 2007 GENT - Meer dan drie keer per week vette vis eten, zoals haring of zalm, is riskant. Een mens krijgt dan te veel dioxine-achtige stoffen binnen.
Dat blijkt uit doctoraatsonderzoek van Isabelle Sioen, meldde de Universiteit van Gent vrijdag. De onderzoekster stelt wel dat vetzuren in vis goed helpen tegen hart- en vaatziekten.
Twee keer per week is het beste voor de zogeheten langketen omega-3 vetzuren. De inname van deze vetzuren ligt momenteel ver beneden de aanbevelingen.
De onderzoekster merkte dat kwik geen echt probleem is bij het eten van vis. Ze vond geen toxicologische risico's voor de Belgische bevolking.
Vette vis voor zwangere vrouwen
4 oktober 2007 Vrouwen die zwanger willen worden, zwanger zijn, of borstvoeding geven, zouden per week 340 gram vette vis moeten eten. Dat zeggen Amerikaanse experts.
Vissoorten zoals haring, makreel, sardientjes, witte tonijn en zalm zijn rijk aan omega-3 vetzuren. Deze vetzuren zijn erg goed voor de ontwikkeling van de hersenen van het (ongeboren) kind. Ze worden echter niet door het menselijk lichaam aangemaakt en je kunt ze dus alleen via je voeding binnenkrijgen. Ook lijnzaadolie en walnoten bevatten deze belangrijke vetten.
Volgens de experts, die uit verschillende vakgebieden komen, eet negentig procent van de vrouwen minder dan de aanbevolen hoeveelheid vis. Het eten van meer dan 340 gram vette vis per week wordt trouwens niet aangeraden. Deze vissoorten kunnen namelijk een te hoog kwikgehalte bevatten, wat weer slecht is voor de hersenen.
