Verwante onderwerpen:

Voeding

Asperges, Azijn, Gember, Groene thee, Groenten, Knoflook, Koolhydraten, Mediteranne voeding,
Mineralen, Olijfolie, Vetten, Vitaminen, Vis, Water, Wijn, Zuur en basen
Google

Rode wijn en gezondheid

In wijn zitten stoffen die de weerstand van het menselijk lichaam ondersteunen, waardoor je weerbaarder wordt tegen bijvoorbeeld griep en verkoudheid. Vooral rode wijn, waarin de stof tannine uit de schillen en pitten van nature aanwezig is, heeft hierin een ondersteunende functie.

De in de wijn aanwezige alcohol heeft een bloed verdunnende werking waardoor een betere doorbloeding van alle organen (ook hersenen en geslachtsorganen), zorgdraagt voor een betere stofwisseling wat op haar beurt zorgt voor lichamelijk en psychisch welzijn.

Uitgangspunt in dit opzicht is; alles met mate. Een hoge alcoholconsumptie zal het zenuwstelsel verzwakken, wat alle positieve aspecten totaal in het negatieve zal doen omslaan.


Wijn scherpt de geest

Wie een halve fles wijn per dag drinkt, heeft beter werkende hersenen dan geheelonthouders. Vooral vrouwen worden slimmer van alcohol. Dat is de conclusie van een onderzoek van het University College in Londen, meldt de Telegraaf. Eén glas alcoholhoudende drank maakt een mens scherper, slimmer dan de niet-drinker.

Het onderzoek is gehouden onder 6000 Britse ambtenaren. De alcohol zorgt voor een betere doorbloeding van de hersenen en dat maakt het cognitieve functioneren beter, zo bleek uit de rekensommen en taalopdrachten die de ambtenaren maakten. Dat het resultaat bij vrouwen sterker was dan bij mannen verklaren de onderzoekers met het feit dat vrouwen een andere stofwisseling hebben en dat ze alcohol sneller opnemen in hun bloed.

Het gunstige effect van alcohol zou volgens de onderzoekers vooral waar te nemen zijn bij iemand die vier tot vijf flessen wijn per week naar binnen tikt. Toch adviseren ze mensen die niet drinken om niet opeens met drinken te beginnen.

Want behalve dit positieve gevolg, heeft alcoholgebruik in grote hoeveelheden veel schadelijke effecten:

Vier jaar geleden kwamen Amerikaanse onderzoekers ook al tot de conclusie dat alcohol slim maakt. Zij roerden daarbij de discussie aan of je dergelijk nieuws moet publiceren. Het zou mensen inderdaad kunnen aanzetten tot drankmisbruik en mensen die gestopt zijn, kunnen laten terugvallen.

Maar, voegen deze onderzoekers uit Honolulu er dan ook maar waarschuwend aan toe: alcohol verhoogt ook de kans op dementie, dus op den duur zou het cognitieve functioneren (het denken) juist wel eens veel slechter kunnen worden
Bron: www.planet.nl


Is wijn gezond?

Over de vraag of wijn gezond is doen vele fabeltjes de ronde. Het is echter best terug te vallen op wetenschappelijke studies als je hier een correct antwoord op wenst te krijgen.

Het United States Department of Health, Education and Welfare heeft een studie uitgevoerd over de link tussen het gebruik van alcoholische dranken en de gezondheid van de persoon in kwestie. De conclusies van deze studie sloten nauw aan met wat eerder voor waar werd aangenomen. Mensen die matig drinken zullen over het algemeen een langer leven hebben dan de geheelonthouders of de zware drinkers. Onder een matige drinker verstaan we iemand die ongeveer drie glazen wijn per dag verbruikt.

Naast de vele mineralen en vitamines die in de wijn zitten, zijn er ook nog andere effecten die de gezondheid positief beïnvloeden. Tijdens het drinken van een glas wijn zal de ademhaling enigszins verdiepen. Tegelijk wordt de bloedsomploop in het gehele lichaam gestimuleerd. Hierdoor gaan we ons fitter voelen, wat meestal als aangenaam ervaren wordt.

Meer over mineralen
Meer over vitaminen


Rode wijn verlengt levensduur

De laatste jaren verschijnen regelmatig studies die aantonen dat een matige consumptie van rode wijn gezond is en onder meer het risico op hart- en vaatziekten vermindert.

Volgens Amerikaanse wetenschappers bevat rode wijn een stof die de levensduur van cellen verlengt. Het gaat om resveratrol, een polyfenol die ook in onder meer pinda's en druiven te vinden is. Resveratrol zou min of meer hetzelfde effect hebben op cellen als een caloriebeperkt 'hongerdieet'.

Voorlopig is het effect van resveratrol alleen uitgetest in het laboratorium op gistcellen, maar ook reeds op wormen en vliegen. Momenteel zijn tests op muizen gepland.

Wijnen uit gebieden met extreme weersomstandigheden, zoals Chili, Australië en Argentinië, bevatten meer resveratrol dan wijnen uit onder meer Frankrijk.


Rode wijn beschermt tegen longkanker

Gepubliceerd op donderdag 28 oktober 2004

LONDEN (ANP) - Het drinken van rode wijn kan beschermen tegen longkanker. Witte wijn verhoogt het risico juist. Dat schrijven Spaanse wetenschappers, verbonden aan de universiteit van Santiago de Compostela, donderdag in het wetenschappelijke tijdschrift Thorax.

De wetenschappers onderzochten het effect van verschillende soorten wijn op de ontwikkeling van de meest voorkomende en gevaarlijkste vorm van kanker. Volgens onderzoeksleider Juan Barros-Dios zorgde de consumptie van rode wijn voor een kleine, maar statistisch significante, vermindering van de ontwikkeling van longkanker.

Rode wijn bevat looizuren, die werken als anti-oxidanten en schadelijke vrije radicalen afbreken. Ook zit in rode wijn resveratrol. Van die stof is bekend dat hij de ontwikkeling van tumoren kan afremmen. Dat zou de beschermende werking van de drank kunnen verklaren, aldus de onderzoekers.

Witte wijn schrijven de wetenschappers geruststellend, lijkt het risico op longkanker slechts zeer licht te verhogen. Dat zou komen door de ethanol die die drank bevat. Ethanol kan genen aantasten. Ook rode wijn bevat overigens ethanol, maar het risicoverhogende effect daarvan lijkt teniet te worden gedaan door de beschermende stoffen die in rode wijn zitten.

Overigens benadrukken de Spaanse onderzoekers dat het weinig nut heeft om liters rode wijn per dag te gaan consumeren om geen longkanker te krijgen. Ze wijzen erop dat niet roken een veel betere bescherming biedt tegen de dodelijke ziekte.


Rode wijn volgens Wikipedia

Om rode wijn te verkrijgen wordt druivensap gedurende een bepaalde periode (tegenwoordig tot twee weken) met de druivenschillen vergist. De kleurstoffen in de schil geven de wijn een rode kleur mee.

Geneeskundig
Algemeen wordt aangenomen dat rode wijn geneeskundige eigenschappen heeft, vooral dankzij de tannine die erin zit. Deze verwijdt de aders en slagaders, en vermindert op die manier hartziekten.

Culinair
Rode wijn kan gebruikt worden alleen voor de degustatie, of in combinatie met vlees en gevogelte. Er zijn verschillende soorten rode wijn, meer of minder geurend, gekruid, gezoet, met sterke of zwakke smaak, en daardoor kan deze aangepast worden aan het gerecht. Een sterk smakende wijn is meer geschikt met bijvoorbeeld everzwijn (dat ook een sterke smaak heeft).


Laatst op een blog: bron hln.be

Zes uitstekende redenen waarom je toch zonder schuldgevoel van een glas wijn kunt genieten. Wist je dat: Let wel: telkens is er sprake van 'matig' gebruik, waaronder een glas per dag wordt begrepen. De wijn rijkelijk laten vloeien is, voor de duidelijkheid, niét goed voor de gezondheid.