Op deze pagina:
Rode wijn en gezondheid
Glaasje wijn tegen diabetes
Rode wijn scherpt de geest
Is rode wijn gezond?
Rode wijn verlengt levensduur
Rode wijn volgens Wikipedia
Matig wijn drinken oke!
Rode wijn beschermt tegen longkanker
Rode wijn in het nieuws
Elke dag een glaasje rode wijn!
26/04/10 Gazet van Antwerpen Mensen die ieder dag een glas rode wijn drinken zouden minder kans op hersenschade lopen bij een beroerte. Dat blijkt uit een onderzoek bij muizen.
Tijdens de proef kreeg een groep muizen het bestanddeel resveratrol toegediend. Deze stof zit van nature in de schil en pitjes van blauwe druiven, aardbeien, bosbessen, veenbessen en pindanoten. Volgens de onderzoekers zou deze stof het niveau van het beschermende bestanddeel heme oxygenase doen verhogen, waardoor je minder snel hersenschade oploopt bij een beroerte. Deze beschermingsstof zorgt er namelijk voor dat je hersencellen niet afsterven wanneer ze te weinig zuurstof krijgen.
De wetenschappers waarschuwen er echter voor een kleine hoeveelheid alcohol te consumeren. Wie dagelijks een fles wijn in plaats van een glas wijn drinkt, verhoogt namelijk net de kans op een beroerte.
Zes uitstekende redenen waarom je toch zonder schuldgevoel van een glas wijn kunt genieten. Wist je dat:
- wijn vergeetachtigheid vermindert?
Wijn helpt je geheugen vooruit. Omdat het bloedklonters en aderinfecties voorkomt, twee aandoeningen die vaak gelinkt worden aan geheugenverlies. Het ontspannende effect van de wijn kan er ook iets mee te maken hebben. - een glas wijn je gewicht op peil houdt?
Wie dagelijks wijn drinkt, heeft minder gewichtsproblemen. Alcohol zou de verbranding van calorieën stimuleren, gedurende 90 minuten na een glas. Probleem is wel dat alcohol zelf redelijk wat calorieën bevat. Matig drinken is de boodschap. - wijn de weerstand versterkt?
Een glas wijn per dag vermindert de kans op infecties met een bacterie met 11 procent, waardoor maag- en darmkanker minder voorkomen. Ook beschermt het tegen voedselvergiftiging. - wijn eierstokkanker op een afstand houdt?
In een vergelijking van vrouwen met eierstokkanker en vrouwen zonder, bleek dat een glas wijn per dag het verschil kon maken. Wie wijn dronk, had vijftig procent minder kans op eierstokkanker. Het onderzoek werd ondertussen bevestigd. - je botten beschermd worden door wijn?
Matige drinkers hebben een hogere botmassa dan vrouwen die geen alcohol drinken. De alcohol zou het oestrogeenniveau de hoogte in sturen, wat het afbraak van de botten vertraagt. - wijn je bloedsuikerspiegel op peil houdt?
Voor vrouwen die voor de menopauze staan kunnen één of twee glazen wijn per dag het risico op diabetes fel verminderen.
Gepubliceerd op donderdag 28 oktober 2004
LONDEN (ANP) - Het drinken van rode wijn kan beschermen tegen longkanker. Witte wijn verhoogt het risico juist. Dat schrijven Spaanse wetenschappers, verbonden aan de universiteit van Santiago de Compostela, donderdag in het wetenschappelijke tijdschrift Thorax.
De wetenschappers onderzochten het effect van verschillende soorten wijn op de ontwikkeling van de meest voorkomende en gevaarlijkste vorm van kanker. Volgens onderzoeksleider Juan Barros-Dios zorgde de consumptie van rode wijn voor een kleine, maar statistisch significante, vermindering van de ontwikkeling van longkanker.
Rode wijn bevat looizuren, die werken als anti-oxidanten en schadelijke vrije radicalen afbreken. Ook zit in rode wijn resveratrol. Van die stof is bekend dat hij de ontwikkeling van tumoren kan afremmen. Dat zou de beschermende werking van de drank kunnen verklaren, aldus de onderzoekers.
Witte wijn schrijven de wetenschappers geruststellend, lijkt het risico op longkanker slechts zeer licht te verhogen. Dat zou komen door de ethanol die die drank bevat. Ethanol kan genen aantasten. Ook rode wijn bevat overigens ethanol, maar het risicoverhogende effect daarvan lijkt teniet te worden gedaan door de beschermende stoffen die in rode wijn zitten.
Overigens benadrukken de Spaanse onderzoekers dat het weinig nut heeft om liters rode wijn per dag te gaan consumeren om geen longkanker te krijgen. Ze wijzen erop dat niet roken een veel betere bescherming biedt tegen de dodelijke ziekte.
Rode wijn kan de uitzaaiing (metastasering) van borstkanker tegengaan.
9 December 2011 Het ‘magische’ ingrediënt is resveratrol: dit blokkeert het groeibevorderende effect van oestrogeen, waardoor de kankercellen zichzelf niet kunnen vermeerderen.
Deze ontdekking, gedaan door Italiaanse onderzoekers aan de universiteit van Calabria, is goed nieuws met name voor vrouwen met een vorm van kanker die niet meer reageert op hormoontherapie. Bij hen zouden supplementen met rode wijn of met resveratrol een nieuw ‘farmacologisch instrument’ kunnen zijn in het scala van huidige behandelingen voor borstkanker, aldus de onderzoekers.
Alcohol en lichaamsgewicht
Maart 2010 - Vrouwen met een normaal gewicht die licht tot matig drinken, komen minder snel aan dan vrouwen die nooit drinken. Dit blijkt uit onderzoek aan Harvard University.
Uit het onderzoek onder 19.220 vrouwen bleek dat vrouwen die 15 tot 30 gram alcohol per dag dronken, 30 procent minder kans hebben op overgewicht. Vijftien tot dertig gram alcohol komt overeen met 150 tot 300 ml rode wijn.
Dit geldt voor alle soorten alcohol, maar de relatie is het sterkst bij rode wijn. In het onderzoek is rekening gehouden met de leefstijl en voedingsgewoonten.
De vrouwen die meededen aan de ‘Woman’s Health study’ waren allen gezond, tussen de 39 en 89 jaar oud en hadden een normaal gewicht bij aanvang van de studie. Na een periode van bijna 13 jaar bleek dat ruim 41 procent van de deelnemers last had gekregen van overgewicht (bmi meer dan 24). Bijna 4 procent bleek last te hebben van obesitas (bmi meer dan 29). De niet-drinkers kwamen het meeste aan.
Volgens de onderzoekers is het nog te vroeg om te concluderen dat iedereen dan maar aan de alcohol moet, aangezien matig drinken ook nadelen heeft voor de gezondheid. Hoe het komt dat matig drinkers slanker blijven, weten ze niet. Of de calorieën in alcohol worden minder goed opgenomen in het lichaam. Ofwel de matig drinkers eten minder.
Een andere mogelijkheid is dat matige drinker alleen drinken als ze er zin in hebben, maar niet als reactie op een emotie. Als ze dezelfde houding hebben met betrekking tot voeding, eten ze wellicht minder dan mensen die wel als reactie op een emotie gaan eten. Dit is echter nog speculatie
Wijn is even goed voor je hart als vis
Een glas wijn of twee per dag is goed voor je hart, het zorgt zelfs voor meer omega-3 in je bloed dan wanneer je vaak vis eet. Dat blijkt uit Italiaans onderzoek.
Hoeveelheid
"Mensen die met mate rode wijn drinken, hebben hogere concentraties van omega-3 vetzuren in hun plasma en rode bloedcellen onafhankelijk van de hoeveelheid vis die ze eten", aldus één van de onderzoekers.
Hartziekten
Je vindt omega-3 vetzuren in vette vissen als zalm en makreel, deze stof is goed voor je hart. De resultaten verklaren waarom rode wijn helpt hartziekten te voorkomen. Het onderzoek bewees namelijk dat kleine hoeveelheden wijn de omzetting verandert van omega-3 vetzuren in je lichaam. Tijdens de feestdagen kan je dus zonder zorgen van dat glaasje wijn genieten, kies dan wel voor rood.
Rode wijn dan toch niet zo goed voor ons
Slecht nieuws voor liefhebbers van een goed glas wijn: uit onderzoek blijkt dat rode wijn niet zo gezond is als vaak wordt beweerd. Schadelijke metalen zijn de grote boosdoener.
Britse onderzoekers hebben vastgesteld dat rode wijn vaak te veel schadelijke metalen bevat. Die metalen, zoals mangaan en vanadium, doen de goede eigenschappen van rode wijn teniet.
Wetenschappers van de Londense Kingston-universiteit onderzochten rode wijn uit zestien landen om na te gaan hoeveel metalen in de wijn zaten. Een waarde van meer dan 1 duidde op een risico voor de gezondheid. Alleen wijnen uit Italië, Argentinië en Brazilië bleven onder dat cijfer.
Bij wijnen van andere bekende wijnlanden als Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Portugal lag dat gehalte veel hoger dan 1. Hongaarse en Slovaakse wijnen bleken het meeste metalen te bevatten en kwamen aan een waarde van 300. De ionenmetalen in de wijn kunnen het oxidatieproces in het lichaam versterken en zo mogelijk aanzet geven tot kanker of de ziekte van Parkinson.
'In tegenstelling tot de algemene overtuiging dat rode wijn gezond is en enkele glazen per dag hartkwalen kunnen voorkomen, plaatst de aanwezigheid van die gevaarlijke hoeveelheden een groot vraagteken bij de positieve eigenschappen van rode wijn', zeggen onderzoeksleiders Deelan Naughton en Andrea Petrozzi.
De wetenschappers vinden nu dat op wijnflessen voortaan zou moeten aangeduid staan hoeveel metalen de wijn bevat. (tlb) Bron: nieuwsblad.be
Wijndruiven beschermen onze huid tegen schadelijke UV-stralen
Spaanse wetenschappers hebben namelijk ontdekt dat wijndruiven onze huid beschermen tegen de schadelijke UV-stralen van de zon. Onderzoekers van de University of Barcelona en de Spanish National Research Council onderzochten de chemische reactie in de huid wanneer die getroffen wordt door UV-stralen. Die schadelijke stralen kunnen leiden tot vroegtijdige veroudering van de huid, zonnebrand en zelfs tot huidkanker.
Ze stelden vast dat flavonoïden in druiven - die een grote invloed hebben op de kleur en het aroma van rode wijn - de chemische reactie die verantwoordelijk is voor het afsterven van cellen kan tegengaan. Op lange termijn kan dit beschadiging van de huid voorkomen.
